A gdybym zniknęła? - obłudny świat dorosłych okiem dziecka


Dziś mam dla Was recenzję książki, po którą nigdy nie sięgnęłabym, gdyby nie booktour, w którym kolejny raz wzięłam udział. Książką tą jest "A gdybym zniknęła" Meg Rosoff. Niestety ta autorka nie jest mi znana, pewnie ze względu na to, że pisze książki młodzieżowe, ale bardzo się cieszę, że mogłam przeczytać jej dzieło :) Zawsze warto jest dać szansę czemuś nieznanemu :)                          A teraz kilka słów o akcji powieści :)



12 letnia Mila wraz z tatą wybiera się w podróż do jego dawnego znajomego, mieszkającego w Ameryce. Niestety okazuje się, że mężczyzna zaginął bez śladu.
Dziewczynka wraz z tatą jeździ po Nowym Jorku w poszukiwniu zaginionego przyjaciela. Jego żona twierdzi, że wyszedł pewnego dnia z domu i zniknął. Dziewczynka nie roumie, jak można zrobić coś takiego - zostawić rodzinę - żonę i małe dziecko. Próbuje rozwikłać zagadkę tajemniczego zniknięcia mężczyzny. 


"Myślę intensywnie. W jakich okolicznościach zniknięcie 
byłoby jedynym możliwym wyjściem?
Oto, co przychodzi mi do głowy:
a) desperacja (z jakiego powodu?),
b) strach (przed czym?),
c) złość (na co?).

(...)

Na wszystko zawsze jest jakaś odpowiedź. Czasem tą wła-
ściwą okazuje się:
d) wszystkie powyższe możliwości."

W czasie wyprawy dziewczynka poznaje szczegóły z życia dawnego przyjaciela ojca i zaczyna powoli rozumieć jego destrukcyjne zachowanie. Zagubiona Mila zaprzyjażnia się z "najlepszym przyjacielem człowieka" - suczką Honey. Bezpieczny, z punktu widzenia nastolatki i na pozór prosty swiat dorosłych okazuje się być niebezpieczny i fałszywy, a sprawy, którym będzie musiała stawić czoło - zbyt trudne dla dorastającej dziewczynki...

Czy zmysł detektywistyczny dziewczynki pozwoli jej poznać prawdę?
Czy jednak nie jest ona na nią gotowa?



Książka ta ukazuje świat dorosłych okiem nad wyraz mądrej i spostrzegawczej dziewczynki. Uświadamia nam, jak wiele jesteśmy w stanie zrobić, by ukryć prawdę. Jak bardzo obłudny jest świat kreowany przez na pozór mądrych i ułożonych dorosłych. 
Książka porusza problem współczesnych ludzi, wagę konsekwencji powodowanych przez ich nieprzemyślane decyzje lub nieobliczalne zachowania.  Ukazuje nam to, że za źle wybrane decyzje konsekwencje ponoszą ludzie, których kochamy - nasze dzieci, partnerzy, czy ukochane zwierzęta.

Autorka każe nam zastanowić się nad naszym zachowaniem, zanim podejmiemy jakikolwiek krok, by nie zranić wszystkich wokoło.

Książkę oceniam na niezłą, chodź brakowalo mi w niej jakiejkolwiek akcji. Trochę mi się ciągnęła. Muszę jednak przyznać, że do końca nie byłam pewna, czy zaginiony mężczyzna odnajdzie się cały i zdrowy (chyba czytam za dużo kryminałów :)) i jednak odczułam ulgę, gdy tak było :)


Za udział w booktourze z tą książką i możliwość jej przeczytania dziękuję Dominice - Książkosfera :)







Komentarze

Popularne posty